Facebook YouTube Flickr

Formularz

Jeśli jesteś zainteresowany projektem FITEN SOLAR TEAM wypełnij formularz:

 

Newsletter

Aktualne informacje o projekcie FITEN SOLAR TEAM wprost do Twojej skrzynki mailowej!

Fiten Solar Team - innowacyjny polski projekt. Łódka napędzana energią odnawialną ze słońca

Historia projektu i zespołu Fiten Solar Team

Fiten Solar Team, jako jedna z nielicznych ekip na świecie, bierze udział w regatach łodzi napędzanych energią słoneczną od początku funkcjonowania takich zawodów w Europie.

Pierwsze regaty - holenderski wyścig Frisian Solar Challange w 2006 roku, jeszcze pod banderą Politechniki Gdańskiej, ukończyliśmy na dziesiątym miejscu. Bartosz Puchowski, wówczas jeszcze student, był szefem teamu uczelni, autorem projektu generalnego łódki i skiperem.

Po pierwsze – ukończyć wyścig

To był również pierwszy sukces teamu. Już na wstępie, żeby dostać się do regat, trzeba spełniać bardzo ścisłe warunki dotyczące bezpieczeństwa, stateczności łodzi, rozmiarów, itd. Potem wszyscy sternicy i pasażerowie przechodzą test z pływania, co jest pierwszą okazją, żeby ze sobą współzawodniczyć na basenie.

Podczas całych zawodów nie można doładowywać baterii pomiędzy etapami ani wykonywać znacznych zmian lub napraw. Jedynym, co można wymienić są śruby. Jeśli więc któraś z drużyn postawi na prędkość i akumulator zostanie rozładowany, a następnego dnia będzie padać, łódka nie dopłynie do mety. Sztuka startu w regatach polega więc na optymalnym zarządzaniu energią pozyskaną przez baterie słoneczne. Nam się to udało.

Najlżejsza łódka świata

Eliminacja błędów oraz ciągła modernizacja naszych łódek pozwalała nam osiągać coraz lepsze wyniki w kolejnych regatach. Podczas zawodów Frisian Solar Challange w Holandii w 2008 roku, już jako niezależny zespół, wchodziliśmy na podium cztery razy, po czterech z pięciu etapów trasy. Dało nam to drugie miejsce w klasyfikacji generalnej na 47 startujących załóg.

To wówczas łódka Solar 2008 po raz pierwszy zyskała rozgłos. Przede wszystkim byliśmy najmniej licznym ze wszystkich teamów. Choć nad konstrukcją łodzi pracowaliśmy w składzie: Bartosz Puchowski, Przemek Rezmer i Marta Puchowska, na zawody przyjechaliśmy bez Marty, która była wówczas w ciąży. Inne ekipy liczyły średnio 6-8 osób.

Kolejnym powodem zainteresowania była bardzo nietypowa konstrukcja Solara 2008, która przyniosła nam nominację do nagrody za nowatorskie rozwiązania projektowe. Dzięki niej nasza łódka była również najlżejsza w regatach. Drugie miejsce w generalnej rywalizacji w klasie A było ukoronowaniem sukcesu.

W stronę profesjonalnego sportu

W kolejnych regatach Frisian Solar Challange w 2010 r., nadal najważniejszych w kalendarzu Fiten Solar Team, rywalizacja stała się jeszcze bardziej zacięta. Profesjonalne ekipy, sponsorowane przez znakomite uczelnie techniczne i prywatne firmy, głównie z branży energetycznej i nowoczesnych, ekologicznych technologii, stanowiły już ponad 80 proc. uczestników. Mieliśmy już do czynienia z zawodowym sportem, a nie na wpół amatorskim wyścigeim promującym energię odnawialną czerpaną ze słońca. Łodzie startujące w klasie open, wyposażone w baterie słoneczne przypominające te stosowane w promach kosmicznych, wymagały nakładów finansowych rzędu 200 tys. euro.

Ale również nasz team uzyskał wsparcie. W 2009 r. do zespołu dołączyło dwóch nowych członków: Mateusz Reński i Bartosz Witkowski, nasi bardzo dobrzy, starzy przyjaciele, z którymi razem ścigamy się na jachtach, a rok później Michał Wawrzyniak. Zdobyliśmy również znakomitego partnera - FITEN SA, spółkę z branży energetycznej, specjalizującą się w obrocie zieloną energią. Dzięki temu udział w Frisian Solar Challange w 2010 r. pozwolił nam na zajęcie świetnej 6 pozycji i przyniósł kolejną nominację do nagrody za innowacyjność.

Przyszłość w zasięgu ręki

Na co dzień większość członków Fiten Solar Team zajmuje się projektowaniem oraz budową jachtów, co powoduje, iż na bieżąco mamy styczność z nowatorskimi rozwiązaniami zarówno w konstrukcji jak i technologii. Dzięki dokładnemu projektowaniu kadłuba nasza łódka jest najlżejszą z całej stawki regat i jest zawsze nominowana do nagrody za nowatorskie rozwiązania projektowe.

Aby walczyć o czołowe miejsce w regatach, nie można pozwolić sobie tylko na modernizację starej jednostki. Dlatego Fiten Solar Team postanowił zaprojektować i zbudować całkowicie nową konstrukcję Fiten Solar 2012.

Łódka zbudowana z kompozytu epoksydowo-węglowego w technologii infuzji umożliwi uzyskanie bardzo lekkiej i sztywnej konstrukcji. Jest to technologia i materiały, z których budowane są bolidy Formuły 1 oraz jachty regatowe American Cup. Zastosowanie silnika z magnezami ziemi zwiększy sprawność układu napędowego, co znacząco poprawi wydajność nowej jednostki. Komputer pokładowy z programem napisanym tylko na cele regat będzie zarządzał energią oraz optymalizował pobór mocy w celu uzyskania jak najlepszego wyniku.

Patroni projektu:

Patroni projektu:

Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji przeczytasz w Polityce Prywatności.
Aby uniemożliwić zapisywanie cookies na dysku komputera należy zmienić ustawienia przeglądarki. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

x